Det verkar Stockholms stad också ha insett. De hade en formulering i avtalet med Tieto som syftade till att Tieto skulle ta ansvar för att Stockholms stad sparade/tjänade på de IT-förbättringar som gjordes och i utbyte skulle få ta del av "besparingen". Tieto utnyttjade aldrig den möjligheten. Intressant idé, synd att vi aldrig fick se om/hur den skulle fungerat.
Nu vill istället Stockholms stad pressa Tieto med stadigt sjunkande timpriser för att få "effektivare systemförvaltning". Från att ha varit ganska kreativa så är de tillbaka på spåret att lägre timpriser måste innebära lägre kostnader. Kostnaden per timme kommer garanterat att sjunka, men är det verkligen det bästa sättet att effektivisera sin systemförvaltning? Knappast.
Tittar vi lite hur forskningen ser på vilka situationsfaktorer som är viktigast för att lyckas med sin systemförvaltning så är det dessa två:
- Kunskap om verksamhetens behov
- Tillgång till kompetent personal
Så om man vill skapa incitament för effektiv förvaltning, så bör man rikta in sig på dessa två istället för timpriser. Det finns förstås flera olika sätt men man kan ju börja med dessa:
- Se till att de som jobbar med systemförvaltningen kan din verksamhet, dina behov, dina affärer och din organisation.
- Se till att de som förvaltar dina system kan dem, vet varför de finns och hur de används av din verksamhet.
Har du säkerställt att ovanstående är uppfyllt så kommer du spara timmar istället för 1,5% av timkostnaden. Är det nån som tror att man på ett 100h uppdrag inte skulle spara minst 2h om ovanstående var uppfyllt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar