Användarmedverkan i systemutveckling/förvaltning har varit på modet de senaste åren. För något år sedan kom boken "Jävla skitsystem", som tar upp att användarna känner sig frustrerade över dåligt utformade (förvaltade!) IT-system. Nu ger sig en kollega sig in i debatten och hävdar att IT-system endast blir lönsamma om användarna får bestämma över systemet och inte tvärtom.
Användarna är viktiga
Användarna är en väldig viktig del av ett bra utformat IT-system, både i utvecklingen av ett nytt system och i underhållet av det över tid. Om man inte lyssnar på dem riskerar man att bygga dåliga och olönsamma system. Men man kan inte hissa upp användarna till skyarna och säga att de ska bestämma!
Men viktig innovation bidrar de inte med
Får användarna bestämma kommer säkerligen kostnaden för användandet av systemet att minska på sikt. Användarna borde rimligtvis få ett system som är mer anpassat till deras upplevda behov, just nu. Men det hela bygger på premissen att användarna vet "precis vad de vill ha" för att bli mer effektiva i sitt arbete... Min erfarenhet är snarare att användare "vill ha det precis som det var förut (i det gamla systemet), bara en gnutta bättre". Innovativa idéer som revolutionerar hur de arbetar med IT-stödet i sin vardag kommer oftast inte ifrån den breda användarmassan, istället andra grupper/personer bidra, t.ex. affärsutvecklare, konsulter, förvaltningsledare, användbarhetsexperter m.fl.
Vissa lyssnar inte alls
Steve Jobs sa för något år sedan: "We do no market research...". Världens just nu största företag lyssnar inte aktivt på sina existerande kunder/användare. Och de skapar fantastiska nya produkter som underlättar vår vardag! Jag tror att de inte lyssnar för att de vet vilka svar de kommer få.
Lyssna på användarne vid förbättringar, inte förnyelse
Ska man skapa nånting nytt: en ny funktion, ett nytt system, en ny arbetsprocess så ska man ta lättare på det användarna säger än om man förbättrar något existerande. Det användarna främst bidrar med är ju erfarenheten av användandet. Och det har man ju bara efter att man använt något, det är omöjligt att ha erfarenhet av något som ännu inte finns. Därför kommer användarnas feedback som helhet alltid vara en aning bakåtsträvande och fast i det gamla, det som finns idag.
Våga göra stora förändringar
I förvaltningen är användarnas input ovärderlig när det gäller små, effektiviserande förändringar av system. Men som förvaltningsledare får du inte bara lyssna på dem, se till att få input ifrån fler intressenter till systemet innan förbättringen genomförs. Annars genomförs inte tillräckligt innovativa och genomgripande förändringar och systemet blir snart förlegat, utbytt och olönsamt!
Mycket sant! Jag vet att det är skrivet lite extremvridet åt andra hållet. Men jag håller med.
SvaraRaderaDet jag skriver i artikeln är inte att inga andra får vara med och bestämma än användarna. Då får man nog lika tråkiga system också.
Någon som sitter på idéer och nytänkande och teknikkunskap måste också vara med (precis som många andra). Men känslan är att för många system idag så är användarna 100% frånvarande. Det är det jag motsätter mig. Sen är det inte så att användarna måste sitta med under workshops eller utvecklingsfasen. Men att åtminstone försöka fånga in vad de tycker är bra/dåligt med det gamla systemet eller faktiskt ta reda på *hur* de arbetar - hur deras vardag ser ut.
Sen är artikeln dubbelbottnad. Man måste bygga ett system som gör att användarna får en känsla av att de bestämmer över systemet. Deras vardag består oftast av en mängd undantag och specialanpassningar (det måste det göra annars kunde man ju lika gärna sätta en maskin på att göra jobbet) och det måste systemet kunna hantera. Inte att låsa in de i massa, för användarna, obegripliga regler och "låsningar" eller så-där-får-du-inte-göra-meddelanden.
Var det inte Henry Ford som sade "Hade jag frågat kunderna vad de ville ha hade de svarat en snabbare häst." Säkert inte, men ett bra citat är det i alla fall!
SvaraRaderaDet händer då och då att man stöter på system som blivit väldigt svåra att förvalta och använda för att användarna har haft ett för stort inflytande. Användarna är inte en homogen grupp (inte ens om man har bra forum för att kanalisera användarbehoven) utan olika grupper och individer har olika behov och olika syn på vad som är optimalt. Det måste finnas en aktiv processutveckling i grunden som en garant för att användarna jobbar på samma sätt samt att affärsprocessen är optimal (eller att det åtminstone då och då görs försök att optimera den). Det är först då som vi kan få riktigt bra system som fokuserar på affärsnytta och användbarhet.
SvaraRaderaHåller helt med i att användarna inverkan på att skapa bra system överskattas en hel del. Fanns mycket jag störde mig på i boken "Jävla Skitsystem". I länken du länkade till står det att Facebook skulle vara enkelt och roligt att använda. Roligt kanske, men något mer oanvändarvänlig webbsida är fan svår att hitta. Känns verkligen som man har 0 kontroll över vad Facebook hittar på.
SvaraRadera